Sunday, March 3, 2013

Sparkle Grilled Steak

Assalamualaikum semua,

Ehem ehem, betulkan position voice box dulu pagi-pagi ni. Maklumlah belum keluar sepatah pun perkataan dari mulut. Pagi ahad yang indah ni memang best sangat kan kalau sambung beradu di katil yang indah ni. Tapi tak tahulah kenapa aku tak rasa nak sambung balik. Then apa lagi usha-usha lah blog and tiba-tiba 'tink' teringat dekat satu resepi yang aku try haritu. Lama dah nak update tapi asyik busy je kononnya lah. Hiiii..so, harini aku share and harap bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari.

Bahan-bahan:

1kg daging (dipotong nipis)
2 biji bawang besar (dikisar)
10 biji bawang putih (dikisar)
1 peket serbuk lada
1 peket kecil ketumbar jintan (dikisar)
1 peket kecil lada hitam (dikisar)
5 sudu besar kicap manis
10 sudu besar sos cili
6 sudu besar sos lada hitam
3 sudu besar madu

Serbuk lada putih (ikut citarasa)
Garam
Gula





Cara-caranya:
Masukkan daging yang telah dibasuh dan ditoskan ke dalam bekas besar. Campurkan kesemua bahan bersama daging tersebut. Tambah sedikit garam dan gula mengikut citarasa anda. Kemudian gaulkan kesemua campuran tadi sehingga betul-betul sebati dan tiada bahagian yang tidak terkena rempah tersebut. Akhir sekali perap daging di dalam peti ais selama semalaman. Lebih lama daging diperap rasanya akan semakin sedap. Sedia untuk di bakar.

Tadaaaa...and ni adalah hasil cubaan pertama aku. Bagi aku sangat sedap sampaikan makan daging je tak makan nasi pun. Hehe.






Macam kat restaurant, kelas kau jah ;)Terus berdendang perut aku bila tengok gambar ni. Belum breakfast lagi  ==                          
Tak boleh jadi ni. Bye, nak pergi buat breakfast pulak lah.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...