Wednesday, April 13, 2011

Dimana keredhaan Allah yang kita cari

Assalamualaikum,

tido takpe,tapi meniru jangan...=)

Hello guys,

Semalam a.k.a tadi malam lepas penat study(study lah sangat) aku pun pergi lah berjalan-jalan melawat kawasan rumah-rumah member aku yang laen,haha ala-ala YB gitu.Aku punye lah bajet diorang ni study rupa-rupanya takde lah study sangat.Biasa-biasa je.Maklumlah test hari ni true false je,tp pening jugak nak menjawabnye.

Jalan punye jalan sampai lah aku kat rumah BFF aku,bukan boyfriend forever ye.Dah duduk kat situ melekat lah sampai 2-3 jam.Borak punye borak tiba-tina terkeluar pasal dejavu,then termasuk topic tiru-meniru.Tapi hari ni tujuan aku menulis bukan nak cakap pasal dejavu tapi pasal meniru.Yang dejavu tu laen kali lah pulak.
Aku sebenarnya nak kongsi sikit kat sini pasal tiru-meniru ni.Tadi kitorang ada la cakap pasal kita ni kalau ada test je mesti meniru.Semua tu sebab tak yakin dengan diri sendiri and sebab tak baca lecture notes and sebab banyak sangat test dalam satu minggu tu.Tapi kan member aku cakap lah ustazah dia dulu pernah cakap tentang implikasi meniru yang kita sendiri tak pernah nak terfikir.

So, dekat sini aku nak kita fikir sama-sama supaya kita tak buat lagi.Macam ni ustazah dia cakap,let say lah,kita meniru sekarang ni walaupun time test for sure lah kita akan dapat markah banyak sikit daripada orang yang tak meniru kan.Bila dah dapat markah banyak mesti akan membantu result kita untuk final.Bila result final kita keluar kita mesti lah dapat pointer yang lagi gempak daripada member-member yang laen kan.Bila kita dah habis belajar tak kira la diploma ke ijazah ke master ke PhD ke mesti lah kita nak bekerja kan.Dan kebetulan kita pergi interview tu dengan member kita yang dulu tu tak pernah meniru tu.Kompem lah kita yang akan dapat kerja tu sebab kita punye result lagi gempak dari dia.Dan dia pun akan balik dengan hati yang patah,luka dan berdarah dan harapan yang musnah hancur dan berkecai.Dekat sini kita dah menutup pintu rezeki orang yang sepatutnya lebih layak dari kita.

Then, bila kita kawen, ade anak kita mula lah rase pelik kenapa lah anak tu bebal sangat tak masuk diajar.Kita cakap A dia kata Z.Kita cakap sepatah seribu patah dia jawab.Nakalnye tak payah cerita lah kan.Nak cakap buat bende tak elok takde pulak.Makan benda yang bukan-bukan takde jugak.Rezeki yang kita cari rasenye macam halal kan.Tapi tu lah yang kita tak perasan.Memang kita kerja dengan kerja yang halal bukan mencuri,merompak or meragut.Tapi kita tak perasan yang tadi kita dah tutup pintu rezeki orang yang lebih layak dari kita.So, segala rezeki yang kita dapat tu pada zahirnya halal tapi pada hakikatnya jadi rezeki yang tak halal.Semua tu disebabkan benda kecik je that is meniru time test masa belajar dulu.
So, renung-renungkan lah dan cuba ubah diri kita untuk jadi much better than before.Mungkin tuhan tak kan bagi balasan kat kita sekarang tapi nanti effect nya keturunan kita lah yang jadi mangsa.

p/s: peringatan untuk member-member dan aku sendiri yang pernah meniru time test.Taubat lepas ni aku tak buat dah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...