Thursday, March 31, 2011

Dermakan darah ringankan beban

Assalamualaikum,
you're invited to donate your blood,dont be 'kedekut' :)


Hai kawan-kawan,


Aku baru je lepas menderma darah.Tapi ni bukan first time la,yang ni second time.Saje je nak derma sebab nak tolong orang-orang yang memerlukan contoh nya kawan aku ni (lame dah kau update blog,tetibe).Hehe.


Pengalaman aku nak cerita sikit la kat korang yang belum pernah derma darah tu.Mula-mula masa masuk tempat derma darah tu kita kene register nama kita.Then,the doctor akan check kita punye berat,tinggi and jenis darah.Daripada sini kita akan dapat tau sama ada kita ni boleh menderma ke tak.Macam member aku tadi dye kurang zat besi,so tak boleh la nak buat amal sikit hari ni.Hehe.


Then,pergi check blood pressure pulak.Nurse kot tanye aku dah makan belum,tido cukup ke tak.Aku cakap lah dah makan,tido pun cukup,padahal aku tipu.Bukan sengaja nak tipu tapi aku malas nak lambat-lambat.Aku nak buat cepat-cepat then terus balik.Hehe.Sori la ye kak,saye ter tipu akak :)


Lepas dah siap semua tu,nurse suruh baring kat kerusi.Dye suruh aku genggam bende ape ntah tu yang macam orang bawak masa larian baton tapi kecik and pendek sket,muat-muat tangan nak genggam la.Lepas tu dye pam lengan aku then tepuk-tepuk nak cari urat yang betul radial vein kot name dye,tak ingat dah belajar mase sem lepas.


Lepas dah jumpa tu dye pun sapu ubat bius kot then inject jarum untuk salurkan darah keluar.Masa inject tu aku tak tengok,bukan takut tapi aku takut tiba-tiba berlaku involuntary action pulak.Habis karang jarum ke mana,darah pulak meleleh ke mana.Actually tak sakit pun,masa jarum tu nak masuk je sakit sikit.Besar kot jarum dye adelah macam besar straw bahagi 4.*kalau tak silap la*.


Bila jarum dah masuk nurse tu suruhlah bukak genggam bukak genggam tangan untuk senangkan darah mengalir keluar.Aku buat kuat-kuat,cepat sikit darah keluar.Adelah dalam 350 ml aku dermakan hari ni.Semoga bermanfaat untuk mereka-mereka yang memerlukan.


Kira-kira dalam 15 minit lepas tu dah penuh dah beg darah tu.Dah tu nurse tu pun cabut jarum and dye suruh aku rest kejap dlm 10 minit.Dah setel semua dorang bagi la cenderahati and sijil.Waaaa,best la.Rasa macam happy bila dapat tolong orang ni.


Sekarang ni tangan aku masih terasa sengal-sengal sikit.Tak boleh nak tegakkan sangat.Tapi tak boleh nak manjakan sangat,buat tak tau je.Hehe.


p/s: jom kita ramai-ramai derma darah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...